بانک جی.پی.مورگان چِیسبانک جیپیمورگان چِیس که میتوان آن را یکی از بنیانگذاران اقتصاد آمریکا دانست، تمرکز ویژهای بر حوزه هوش مصنوعی دارد. این بانک بودجه فناوری خود را در سال ۲۰۱۹ به ۱۱.۴ میلیارد دلار رساند تا ابتکارات ویژهای در این حوزه معرفی نماید. در ادامه اصلیترین موارد بررسی خواهند شد.
هوشمندسازی قراردادها
این بانک در فناوری هوش مصنوعی سرمایهگذاری کرده و چتبات قرارداد هوشمندی را معرفی کرده است که برای “تجزیه و تحلیل اسناد قانونی و استخراج نقاط و بندهای مهم داده” طراحی شده است. از آنجایی که بررسی دستی ۱۲۰۰۰ توافقنامه اعتباری تجاری سالانه به طور معمول به حدود ۳۶۰،۰۰۰ ساعت نیاز دارد، این چتبات در سرعت بخشیدن به این امر کمک ویژهای میکند. نتایج حاصل از اجرای اولیه این فناوری یادگیری ماشینی نشان داده است که همان تعداد از اسناد در عرض چند ثانیه قابل بررسی است. این فناوری پتانسیل گستردهای دارد و مورگان در حال کشف راههای دیگر برای پیادهسازی و استفاده از این ابزار قدرتمند است.
موتور فرصتهای نوظهور، که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد، از یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی برای کمک به “شناسایی بهترین مشتریان برای دریافت خدمات” استفاده میکند. این موتور تحلیلهایی برای بازار سرمایه نیز ارائه میدهد.
چتبات
در سال ۲۰۱۶، این بانک تصمیم گرفت که رسماً چتباتی را جهت “پاسخ به درخواستهای سرویس خدمات فناوری کارمندان” ایجاد کند. این بانک توانست به کمک این چت بات ۱۲۰۰۰۰ سرویس را در سال پاسخ دهد.
بانک آمریکا، یکی از بزرگترین شرکتهای خدمات بانکی و مالی در ایالات متحده است. این بانک در زمینه پشتیبانی از کسبوکارهای کوچک تخصص دارد و صاحب ۳ میلیون کسبوکار کوچک است. این بانک علاوه بر ایالات متحده در ۳۵ کشور دیگر فعالیت میکند.این بانک، در حال آمادهسازی برای رونمایی از محصولی است که نوآوریهایش را به هم پیوند میدهد. نام این محصول» برنامه زندگی «است و یک درگاه دیجیتالی است که به کاربران کمک میکند تا در جهت اهدافی مانند خرید خانه یا پسانداز بازنشستگی تلاش کنند. یکی از اصلیترین حوزههای تمرکز این بانک هوش مصنوعی است. این بانک در اواخر سال ۲۰۱۷ چتبات محبوب خود، اریکا را معرفی کرد و تا ژوئن سال ۲۰۱۸، کلیه مشتریان بانک آمریکا توانستند برنامه اریکا را از وبسایت این شرکت دریافت کنند. اریکا از مارس ۲۰۱۹، ۶ میلیون کاربر دارد. این بات امکانات زیر را فراهم میکند:به مشتریان در صورت تغییر عادتهای خرج ماهیانه هشدار میدهد. این تحلیل با استفاده از تجزیه و تحلیل و پیشبینی و براساس متوسط هزینه ماهیانه مشتری انجام میشود.به مشتریان در مورد پرداختهایی که مکررا باید انجام شوند، یادآوری کند و نیز بیان کند که آیا پرداخت آنها در موعد مقرر انجام شده است یا خیر. پرداختهای مکرر را هنگامی تعداد آنها زیاد باشد نشاندار میکند. این کار ممکن است با تشخیص انحراف از معیار که یک رویکرد هوش مصنوعی برای تشخیص انحرافها است، انجام شود.
در صورت درخواست مشتری، کارت وی را مسدود یا باز میکند.
سیتی بانک
سیتی بانک در فهرست بزرگترین بانکهای آمریکایی در مکان سوم قرار دارد و در کنار جیپی مورگان چیس، بانک امریکا و ولز فارگو، مربع غولهای مالی آمریکا را در اقتصاد دیجیتال شکل میدهد. البته این بانک در بین بانکهای جهانی در رتبهی ۱۱ از لحاظ ابعاد و دارایی قرار دارد. همچنین از آندسته بانکهایی است که بهعنوان مؤسسههای مالی مهم از لحاظ سیستمی شناخته میشود.طبق تعریف، مؤسسههایی از لحاظ سیستمی مهم و حیاتی هستند که، ورشکستگی آنها باعث ایجاد یک بحران مالی شود. در واقع ابعاد و سرمایهی تحت کنترل این مؤسسههای مالی بهقدری عظیم است که تأثیری متقابل در بخشهای متعدد مالی کشورها دارد. رتبهبندی فورچون ۵۰۰ برای سال ۲۰۱۹، سیتی را در رتبهی ۳۰ قرار میدهد. این بانک قدمتی بیش از ۲۰۰ میلیون حساب مشتری دارد و در بیش از ۱۶۰ کشور جهان فعالیت میکند.اوجگیری دنیای فناوری در دهههای پایانی قرن بیستم، برای سیتی نیز مزایای متعددی را به همراه داشت. آنها که از ابتدای قرن به عنوان یکی از بزرگترین بانکهای بینالمللی با تواناییهای مالی بالا شناخته میشدند، با استفاده از ساختارهای مدرن ارتباطی، خدمات خود را با سرعت و کیفیت بیشتری به مشتریان ارائه میکردند. سیتی با خدمات گوناگون همچون سرمایهگذاری و خدمات تراکنش محلی، سرمایهگذاری شرکتی و راهکارهای مدیریت سرمایه، تخصیص اعتبار، سپردهگذاری، بیمه و محصولات حوالهای، به مناطق محروم در جهان کمک میکند. بنیاد سیتی همچنین نوآوری و عرضهی محصولات و خدمات مالی جدید را نیز در مناطق تحت پوشش انجام میدهد.طبق تحقیقات، سیتی بانک بیشتر از هر بانک دیگری علاقه خود را به هوش مصنوعی اعلام کرده است. این بانک از طریق قسمت سرمایهگذاری خود، یک شبکه جهانی از شرکتهای غول فناوری که در شش آزمایشگاه نوآوری جهانی سیتی فعالیت میکنند، را به رخ میکشد. در سبد سرمایهگذاریهای استارتاپی این بانک، توجه ویژهای به تجارت الکترونیک و امنیت سایبری شده است.در سال ۲۰۱۶ سرمایهگذاریهای بیشماری در شرکتهای هوش مصنوعی، از جمله فیدزای، انجام داد که در زمینه مقابله با کلاهبرداری و پولشویی فعالیت میکند. به تازگی، سیتی اعلام کرد که در حال همکاری استراتژیک با این استارتاپ برای ادغام نرم افزار خود در فرآیندهای کشف کلاهبرداری و پولشویی در بانک است.به طور کلی نرم افزار فیدزای رفتار پرداختهای مشتری را در صورت انحراف از فعالیتهای پرداختی عادی مشتری، بررسی میکند. این انحرافات ممکن است شامل انتقالات وجوه سنگین غیرمعمول یا پرداختهایی باشد که در مکانی انجام شده که مشتری مکرراً به آن رجوع نمیکند. این نرمافزار قبل از انجام معامله، کلاهبرداری را در صورت وجود به تحلیلگران هشدار میدهد.